Vis a Vis - Seizoen 1-4 + El Oasis

20-08-2020

8.5
Streaming

Vis a Vis - Seizoen 1-4 + El Oasis (Streaming)

De naïeve secretaresse Macarena Ferreiro (Maggie Civantos) is de zondebok van haar baas geworden. Miljarden euro's heeft hij weggesluisd, en omdat Macarena verblindt was door liefde heeft ze overal haar handtekening onder gezet. Zij wordt door het gerecht voor alles schuldig bevonden en belandt in de vrouwengevangenis Cruz Del Sur. Hier wordt ze vriendelijk ontvangen door haar medegevangen, maar al snel komt ze erachter dat het een keiharde wereld is. Voor elke gunst die je vraagt wordt direct een tegenprestatie gevraagd, en als je weigert dan ben je soms zelfs ten doode opgeschreven. Macarena komt hier al snel achter, maar komt gelukkig een aantal gevangenen tegen en samen vormen ze een groepje. Ook ontmoet ze haar aardsvijand en tevens grootste bondgenoot tegen: Zulema Zahir (Najwa Nimri), die een schrikbewind voert in Cruz del Sur. Macarena moet zich al snel bewijzen en hard maken tegen alle bedreigingen, dubbele boodschappen, en ook tegen de soms gewelddagige cipiers. Eén ding willen ze echter allemaal: vluchten uit de gevangenis en een nieuw leven starten.

Vis a Vis is het eerste grote wapenfeit van succesvol maker Alex Pina, die vooral bekend is geworden van La Casa de Papel. Met Vis a Vis levert hij een spannende serie af die overduidelijk veel lijkt op Orange is the New Black. Vis a Vis is erg goed gemaakt en ook de karakters zijn erg interessant en gelaagd. De productiewaarde is hoog en de sets en decors zijn erg overtuigend.  Er is veel naakt te zien en expliciete sex- en geweldscènes worden ook niet geschuwd. Hoofdrolspeelsters Maggie Civantos en Najwa Nimri voeren de serie aan en doen dat met verve. In het begin van de serie (de eerste twee seizoenen) maakt vooral Macarena dramatische ontwikkelingen door en concentreert de serie zich vooral op haar. Daarna volgt een wisseling en verhuist het groepje gevangenen naar een nieuwe gevangenis dat meteen voor nieuw drama gaat zorgen. Dan komt vooral het karakter van Zulema naar voren en heeft actrice Najwa Nimri nog meer de ruimte om haar al zeer gelaagde karakter van Zulema verder uit te diepen. Ze speelt dit voortreffelijk, tot aan de bijzondere trekjes aan toe. Na vier seizoenen werd er besloten tot een spin off-serie die zich bijna volledig richt op Macarena en Zulema, genaamd Vis a Vis: El Oasis. Waarschijnlijk omdat maker Alex Pina intussen bij Netflix was gaan werken en het streaming-kanaal na het kopen van de Spaanse serie ook zelf er eentje wilden maken. De verwachtingen lagen erg hoog maar helaas kan het laatste seizoen deze niet waarmaken. Het verhaal wordt heel chaotisch gebracht met veel drukke montage dat meer op een muziekvideo lijkt dan op een TV-serie. Ook wordt er veel geschakeld naar gebeurtenissen in de toekomst en verleden en dan is het erg moeilijk deze in het huidige verhaal te plaatsen. Ook het verhaal zelf is erg dun en worden er soms bijplots bedacht die vervolgens erg snel weer afgewikkeld worden maar niet erg interessant of spannend zijn. Het laatste seizoen is een klein smetje op de rest van de serie, die verder erg goed in elkaar is gezet. De eerste vier seizoenen zijn een aanrader, de laatste helaas niet.

Medium: Streaming
Genre: Drama, TV
Jaar: 2015-2020
Uitgever: Netflix

Macarena (Maggie Civantos) belandt door een liefde verblinde naïviteit in de vrouwengevangenis Cruz del Sur. Daar merkt ze dat ze elke dag moet vechten voor haar leven en dat ze niemand kan vertrouwen. Slechts met een paar medegevangenen kan een echt verbond maken en een vuist maken tegen Zulema (Najwa Nimri), die de bazin is van de gevangenen. Tegelijkertijd merkt Macarena dat ze wel een verbond moet gaan sluiten met Zulema om niet ten onder te gaan. Vis a Vis is het eerste wapenfeit van succesvol TV-maker Alex Pina (La Casa de Papel) en levert een rauw en mooi gemaakte serie vol met interessant karakters en ontwikkelingen. De enige uitglijer is het laatste seizoen: de spin-off El Oasis. Die serie wil overduidelijk profiteren van het succes van de serie en de karakters Macarena en Zulema, maar kan de hooggespannen verwachtingen niet waarmaken. Het verhaal heeft een interessant uitgangspunt (zeker na de after-credits-scène na het einde van seizoen 4) maar vervalt vervolgens in een ridicuul verhaal vol met saaie subplots en gekke ontwikkelingen. Het einde is dan ook minder bevredigend dan de rest van de serie had verdiend. Vis a Vis is zeker het bekijken waard, en vooral de eerste vier seizoenen.