His Dark Materials - Seizoen 1

18-09-2020

7

His Dark Materials - Seizoen 1 (Blu-ray)

De wereld wordt bestuurd door de godsdienstige Magisterium. Tijdens een grote stormvloed wordt de jonge Lyra Belacqua door haar oom Lord Asriel (James McAvoy) ondergebracht in het Jordan College in Oxford. Twaalf jaar later, als Lyra (Dafne Keen) al een tienermeisje is, keert Lord Asriel terug vanuit het Noorden. Niet om Lyra en haar onafscheidelijke daemon Pan te ontmoeten, maar om geld te vragen aan het College voor zijn onderzoek naar Stof, wat kan leiden naar een alternatieve wereld. De Meester van Jordan Collage (Clarke Peters) probeert het onderzoek te voorkomen, wetende dat het de wereld in de problemen zal brengen en ook dat Lyra erbij betrokken zal raken. Hij geeft haar een alethiometer, een soort kompas die antwoorden geeft op al je vragen. Mits je de antwoorden kunt lezen. Lord Asriel vertrekt weer naar het Noorden en Lyra wordt door de Meester ondergebracht bij Mrs. Marisa Coulter (Ruth Wilson), samen met haar vriendje Roger (Lewin Lloyd). Maar voordat ze kunnen vertrekken is Roger spoorloos verdwenen. Andere kinderen, voornamelijk van Gyptenaren, blijken ook verdwenen te zijn. Het vermoeden is dat ze ontvoerd zijn door de Gobblers. Terwijl Lyra bij Mrs. Coulter verblijft, blijft ze zoeken naar Roger en ontdekt ze dat Mrs. Coulter betrokken is bij de Generaal Oblatiebestuur van Londen en dat belooft niet veel goeds. Zeker niet als ze op een geheime plek bijzondere documenten ontdekt, die aangeven dat Mrs Coulter met iets heel anders bezig is dan ze zelf aangeeft.

De Britse schrijver Philip Pullman schreef de trilogie His Dark Materials (in het Nederlands uitgebracht als Het Gouden Kompas) in de tweede helft van de jaren ’90 van de 20e eeuw. Na het fiasco van de film The Golden Compass uit 2007 heeft het jaren geduurd voordat New Line Cinema opnieuw over een verfilming wilde nadenken. De rechten gingen terug naar Pullman, maar in 2015 begon New Line Cinema kreeg de rechten na lang aandringen weer in handen en is scenarist Jack Thorne aan het werk gezet om er een verfilmbaar script van te schrijven. Dat duurde jaren en pas eind 2018 begon men aan de opnames van het achtdelige eerste seizoen van de serie, die vanaf november 2019 werd uitgezonden via de BBC en HBO (in Nederland bij Ziggo). Het was het wachten waard, want His Dark Materials is een zeer knap gemaakte serie geworden, waarbij goed wordt geacteerd en vooral de visuele effecten zijn spectaculair. Met name van de daemons – de onafscheidelijke dierlijke wezens die de ziel van de mens vertegenwoordigen, evenals de ijsberen. De boeken zijn nog steeds veel krachtiger dan deze serie, die best wel wat avontuurlijker had mogen zijn en meer spanning had mogen hebben. Maar gezien de complexiteit van het verhaal is het knap gedaan en zeker de moeite waard. De karakters worden goed uitgewerkt en het verschil tussen goed en kwaad is soms flinterdun. De jonge Dafne Keen (Logan) stelt zeker niet teleur met haar rol van Lyra. Keen heeft nog weinig grote rollen gehad, maar in His Dark Materials volbrengt ze haar taak naar behoren. Ze is een beetje een naïeve wijsneus, die recht door zee is en vooral ook niet bang. Tenminste, ze staat zichzelf niet toe om bang te zijn. De volwassen cast is degelijk en vooral Ruth Wilson is sterk als de geniepige Mrs. Marisa Coulter. Je weet gewoon niet wat je aan haar hebt en dat zorgt zeker voor de nodige spanning.
Voor de niet-kenners van de boeken is de serie soms best lastig te volgen door de diverse werelden en structuren die door elkaar heen lopen. Niet alles is daarbij even geslaagd. De vele scènes met Will Parry, een zoon van een psychotische moeder en wiens vader jaren geleden spoorloos is verdwenen, leiden eigenlijk alleen maar af, omdat dit vooral in het tweede seizoen pas belangrijk wordt. Je zou met veel minder nadruk hetzelfde kunnen vertellen. Een afgerond einde heeft dit eerste seizoen niet, het is duidelijk een voorbode van wat er nog moet komen. Daar wachten we dan maar op.

Genre: Avontuur, Fantasy, TV
Jaar: 2019
Speelduur: 465 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, Noors, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888251911

• Adapting His Dark Materials
  • Building His Dark Materials
  • Dressing His Dark Materials
  • The Daemons of His Dark Materials
  • James McAvoy: Bringing Lord Asriel to Life
  • Lin-Manuel Miranda: Bringing Lee Scoresby to Life
  • Ruth Wilson: Bringing Mrs. Coulter to Life
  • Dafne Keen: Bringing Lyra Belacqua to Life
  • Making His Dark Materials

Dit eerste seizoen van His Dark Materials staat op twee 50GB Blu-ray Discs in het voor televisie gebruikelijke 1.78:1 beeldformaat, in een 1080p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. De kwaliteit van deze beeldtransfer is een beetje tweeslachtig. De dagscènes – en dan met name buiten – zijn briljant van kwaliteit. Prachtig helder, scherp met een uitstekend contrast en detaillering. Gaan we echter naar binnen – en dan vooral ’s nachts – dan verliest het beeld een deel van z’n detaillering. Het contrast is aan de hoge kant, waardoor het zwart een beetje dichtloopt. Het beeld is zeker niet slecht van kwaliteit, maar zeker niet zo prachtig als bij de rest van de beelden.

Er staan slechts twee geluidstracks op de Blu-ray Disc van His Dark Materials, maar de belangrijkste, die in het Engels, is wel een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track. Het is een zeer degelijke, bij vlagen indrukwekkende, geluidstrack. In een aantal scènes, zoals in de bergen of in Bolvanger worden de liefhebbers van surroundgeluid niet teleurgesteld. Er zijn echte ook een flink aantal scènes die een stuk rustiger van opbouw zijn, maar daar wordt ook op een subtielere manier van surround gebruik gemaakt. Het LFE-kanaal is goed, maar het laag had best nog wel dat dieper mogen gaan. De echte punch ontbreekt een beetje.

De acht afleveringen van dit eerste seizoen van His Dark Materials zijn keurig verdeeld over twee discs. De verpakking heeft een mooie kartonnen sleeve, die een andere foto op de voorkant heeft dan de keepcase met de discs. Beide discs bevatten extra’s, die allemaal in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Disc 1

Adapting His Dark Materials (4 min)
De belangrijkste cast vertelt over hoe blij ze zijn dat ze in de serie mogen spelen en producente Jane Tranter en schrijver Jack Thorne zijn even enthousiast dat ze de rechten van de boeken van Philip Pullman hebben mogen verkrijgen en het te bewerken tot script.

Building His Dark Materials (6 min)
Productieontwerper Joel Collins vertelt over zijn sets en rekwisieten, zoals de alethiometer en de luchtschepen. De cast vertelt over hun favoriete set of rekwisiet.

Dressing His Dark Materials (3 min)
De titel zegt het al; in dit item gaat het over de kostuums.

The Daemons of His Dark Materials (4 min)
Een van de leukste items gaat over de daemons, de dierlijke wezens die altijd bij hun karakters zijn. In de serie zijn ze allemaal CGI, maar bij het filmen werd gebruik gemaakt van poppen als daemon.

James McAvoy: Bringing Lord Asriel to Life (3 min)
James McAvoy vertelt over zijn karakter Lord Asriel.

Lin-Manuel Miranda: Bringing Lee Scoresby to Life (2½ min)
Lin-Manuel Miranda vertelt niet alleen over zijn eigen karakter, maar ook over wat daemons zijn en Hester, zijn eigen daemon.

Ruth Wilson: Bringing Mrs. Coulter to Life (3½ min)
Ruth Wilson over haar karakter Mrs. Coulter, die ze zelf Mrs. C noemt.

Dafne Keen: Bringing Lyra Belacqua to Life (4½ min)
Dafne Keen vertelt over Lyra, die ze graag met zichzelf vergelijkt. Ze herkent best wel wat van Lyra in haarzelf.

Disc 2

Making His Dark Materials (31½ min)
Wie deze makin of kijkt, hoeft de losse items van de eerste disc nauwelijks meer te bekijken, want heel veel interviewfragmenten worden ook in deze making of gebruikt. Het bevat nog wel meer beelden van de set.

Het weeskind Lyra wordt op jonge leeftijd ondergebracht in een universiteit. De Meester van de universiteit weet dat Lyra een bijzonder kind is. Als ze twaalf jaar wordt, duikt haar oom weer op, die met een speciaal onderzoek bezig is. Er worden kinderen ontvoerd, waaronder het beste vriendje van Lyra. Samen met de Gyptenaren gaat Lyra op zoek naar haar vriendje en de overige kinderen. His Dark Materials – Seizoen 1 is een achtdelige serie naar de boeken van Philip Pullman. De serie is goed gemaakt, maar had wel iets meer pit en spanning mogen hebben. Het einde van dit eerste seizoen heeft een niet afgerond verhaal. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit en een aantal extra’s, waarvan er een paar redelijk interessant zijn.