Thing, The

20-10-2021

8

Thing, The (UHD)

In het noordpoolgebied is een wetenschappelijk team aanwezig in een laboratorium om diverse onderzoeken te doen. Het ligt erg afgelegen en het team is op zichzelf aangewezen. Tijdens een helicoptervlucht gebeurt er iets vreemds: de bemanning jaagt op een hond en weet die met een schot te raken. Dat wordt de bemanning zelf fataal als ze tijdens de jacht neerstorten. Het onderzoeksteam neemt de gewonde hond mee en probeert die te verzorgen. Eén onderzoeker, Mac (Kurt Russell), gaat per helicopter op onderzoek uit waarom men ging jagen op de hond. Dan vinden andere onderzoekers resten van een wezen in het lab. Ze vinden allerlei lichaamsdelen en merken als snel dat er een wezen onder hen is dat diverse gedaantes kan aannemen, ook die van een mens. Niemand vertrouwt elkaar meer in het afgelegen poolgebied. Ieder van hen kan het moordlustige wezen zijn, en de jacht begint.

The Thing is een film van regisseur John Carpenter (Christine) en een samenwerking met acteur Kurt Russell, met wie hij meerdere films heeft gemaakt (o.a. Escape from New York, Big Trouble in Little China.). The Thing is een horrorfilm met veel speciale effecten die voornamelijk praktisch gemaakt zijn. Dat geeft de film een extra authenticiteit mee en vergroot het schrikeffect. De film is zeker niet voor iedereen en je moet dan ook fan zijn van de vele "gore"-scènes die in de film zitten. Effectief is het allemaal wel en Carpenter weet een zeer realistische en spannende sfeer neer te zetten. Ook draagt de muziekscore van legendarisch componist Ennio Morricone bij aan de indruk die de film weet te maken. The Thing is een klassieke horrorfilm die in de tijd van de vele CGI-effecten zeker niet ouwbollig en gedateerd aandoet. The Thing is in het verleden op DVD en Blu-ray Disc uitgeracht. In deze 4K UHD+BD-uitgave zit een vernieuwde 4K UHD en de bestaande Blu-ray Disc. Deze uitgave wordt hier besproken.

Genre: Horror, Science fiction, Thriller
Jaar: 1982
Speelduur: 109 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.35:1 Ultra UHD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5053083185558

• John Carpenter's The Thing: Terror Takes Shape
  • Outtakes
  • Theatrical Trailer
  • Audio Commentary
  • U-Control Picture-in-Picture

The Thing krijgt op UHD een native 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. Het beeld oogt zeer strak en scherp. Kleuren zien er mooi gedefinieerd uit en er is veel detail zichtbaar. Vooral in de nachtelijke en donkere scènes komt dit duidelijk naar voren. HDR10 zorgt voor een mooie nuancering in het kleurenpalet. Een zeer goede 4K transfer dat zeker een mooie upgrade is ten opzichte van de Blu-ray Disc.

The Thing krijgt op BD een prima 1080p HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat. Scherpte en detaillering is prima, en ook de kleurstelling is naar tevredenheid. Donkere scènes zien er netjes uit, maar vooral in de scènes tijdens daglicht ziet de BD er het beste uit. Soms kan het zwart in nachtelijke scènes een beetje dichtlopen maar dat is niet heel erg storend. Een prima BD-transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

The Thing krijgt op UHD een DTS:X-audiotrack mee en die klinkt heel erg goed. Er is eigenlijk een volcontinue geluidsbeeld en alle geluiden en effecten komen uit verschillende kanalen. Dialogen komen netjes en helder over. De hoogtekanalen worden ook goed en gedoseerd ingezet. Een prima audiotrack.

Op BD krijgt The Thing een DTS-HD MA 5.1-track mee en die klinkt ook prima. Iets meer directioneel ingesteld maar alsnog komen alle geluiden eigenlijk continue uit alle kanalen. Ook een geslaagde audiotrack.

The Thing krijgt een redelijk pakket aan extra's mee. Eerdere uitgaven in het buitenland (de US Shout Factory-uitgave bijvoorbeeld) hebben veel meer extra's, waaronder een beruchte gecensureerde TV-cut van de film. De UHD+BD-uitgave moet het hebben van een deel van dat pakket, waarbij het overgrote deel op de UHD staat. Gelukkig is de geweldige making-of daar wel onderdeel van.

John Carpenter's The Thing: Terror Takes Shape (84 min)
Een geweldige making of van speelduur-lengte dat ingaat op elk aspect van het maken van de film.

Outtakes (4 min)