Harry Potter and the Half-Blood Prince

01-12-2021

8.5
UHD

Harry Potter and the Half-Blood Prince (UHD)

Eindelijk is de gehele toverwereld ervan overtuigd dat Heer Voldemort is teruggekeerd. Harry Potter (Daniel Radcliffe), Ron Wemel (Rupert Grint) en Hermelien Griffel (Emma Watson) gaan voor een nieuw schooljaar terug naar Zweinstein. Draco Malfidus (Tom Felton) is ook weer terug en voert duidelijk iets in zijn schild. Harry probeert er achter te komen wat het is, maar Perkamentus (Michael Gambon) wil dat hij zich vooral richt op de nieuwe professor in toverdranken, Hildebrand Slakhoorn (Jim Broadbent). Deze is namelijk in het bezit van een herinnering die essentieel is om Heer Voldemort beter te begrijpen. De herinnering kan mogelijk meer duidelijkheid geven over hoe ze Heer Voldemort kunnen verslaan. Harry doet met behulp van een geleend boek voor het vak Toverdranken, dat toebehoorde aan de Half-Bloed Prins, allerlei ontdekkingen. Na vele avonturen komt hij erachter wie de Half-Bloed Prins is.

Harry Potter and the Half-Blood Prince, die als Nederlandse naam Harry Potter en de Half-Bloed Prins heeft gekregen, is het zesde deel uit de serie over Harry Potter. Het is gebaseerd, net als de eerdere delen, op de gelijknamige boeken van J.K. Rowling. Scenarioschrijver Steven Kloves heeft het boek bewerkt tot een filmscript. De regie was wederom in handen van David Yates, die ook Harry Potter and the Order of the Phoenix heeft gemaakt en tevens de nog uit te komen delen Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 & 2 voor zijn rekening neemt. De oorspronkelijke releasedatum voor de bioscoop was 17 november 2008, maar werd verschoven naar 17 juli 2009. Dit omdat Warner Brothers hoopte zo meer publiek te trekken, maar het schijnt dat de schrijversstaking in Hollywood ook een reden was om de datum te verschuiven. Op de planning van de nog uit te komen delen heeft het in elk geval geen invloed gehad, die staan gepland voor respectievelijk 2010 en 2011. Harry Potter and the Half-Blood Prince is een mooie, spannende film geworden. Het verhaal rond Harry Potter begint zijn climax te bereiken en de personages worden volwassener. Dat merk je in hun gedrag en beslissingen die ze nemen, maar tegelijk zijn ze ook nog heel jong en vliegen de hormonen in het rond. De belangrijkste acteurs, allen dezelfde als in de eerste vijf delen, zijn ook volwassener in hun rol. Met als uitzondering het vriendinnetje van Ron, Belinda (gespeeld door Jessie Cave). Zij zet een leuke puberale rol neer, welke ook enigszins tenenkrommende momenten kent. Je kan merken dat Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson al een aantal films samen hebben gedaan. Ze zijn zeer overtuigend in hun rol en gaan ook heel vriendschappelijk en gemoedelijk met elkaar om. Veel volwassener is ook Ginny Wemel (gespeeld door Bonnie Wright). Wright zet een prachtige uitgebalanceerde jonge vrouw neer, die vanuit een innerlijke rust een belangrijke rol gaat spelen in het leven van Harry Potter. Jim Broadbent is heel leuk als de behaagzieke Hildebrand Slakhoorn. Helen McCrory doet haar intrede als Narcissa Malfoy, de moeder van Draco. Zij was voor Harry Potter en the Order of the Phoenix gevraagd om Bellatrix te spelen, maar dat kon niet doorgaan omdat ze op dat moment zwanger was. Nu speelt ze dus de zus van Bellatrix. Een andere nieuwkomer is Dave Legeno in de rol van Fenrir Vaalhaar, een weerwolf. Hij zet een echte enge weerwolf neer, die je echt niet in het donker wilt tegenkomen. Cameraman Bruna Delbonnel en regisseur David Yates maakten mooie beelden en wisten een paar verrassende, kleine details in de film aan te brengen die een prachtig beeld geven van hoe mensen naast elkaar bestaan en toch in zo'n verschillende wereld lijken te leven. Aan de ene kant zie je pubers die de liefde aan het ontdekken zijn, aan de andere kant is er een eenzame tiener die een levensgevaarlijke opdracht moet uitvoeren en daarin helemaal alleen staat. Dat wordt in een paar beelden verteld en dat is knap gedaan. Zodra de film begint zit je ook direct helemaal in het verhaal. De special effects zien er weer goed uit en komen iets minder bombastisch over dan in vorige delen. Of misschien zijn we het nu al wat meer gewend, dat kan natuurlijk ook. Enige minpunt, als je daar al van kan spreken, is dat de wezens die uit het water oprijzen in de grotscène wel heel veel lijken op Gollum uit Lord of the Rings. Al met al is deze zesde Harry Potter film zeker de moeite waard. De film volgt mooi in alle belangrijke grote lijnen het boek, met hier en daar een kleine aanpassing om het op beeld beter over te laten komen. Dat doet het boek echter in geen geval tekort. Een aanrader dus.

Harry Potter and the Hald-Blood Prince heeft in de jaren al verschillende uitgaven gekregen op DVD en Blu-ray Disc. Ook is de film op UHD uitgebracht. Voor het 20-jarig jubileum van de eerste film is er een speciale Anniversary Collection - Train Edition uitgebracht, met alle films op UHD en BD, met daarbij vele schijfjes aan extra's ook ook een boekje, kaartjes en filmposter. Dit alles is verpakt in een kartonnen "Zweinstein-Express", de bekende trein uit de films. In de set zitten 3 dikke keepcases: één met alle films op UHD, één met alle films op Blu-ray Disc (inclusief de extra BD met The Harry Potter Magical Movie Mode van de eerste film), en in de derde keepcases zitten alle BD's met de extra's. In de recensies van de afzonderlijke films uit deze collectie wordt de UHD+BD-combinatie besproken, omdat die op deze wijze ook los wordt verkocht. In de recensie van de Train Edition worden de BD's uit de derde keepcases besproken, namelijk alle extra's. In deze recensie wordt dus de UHD+BD-uitgave besproken. De BD die is bijgevoegd is de Ultimate Collector's Edition, waarop helaas slechts één extra's staat. Deze editie wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Actie, Fantasy
Jaar: 2009
Speelduur: 153 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 5051889604808

• Maximum Movie Mode
  • Focus Points

UHD
Harry Potter and the Half-Blood Prince krijgt op UHD een geupscalede 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en met HDR10-beeldverbetering. De transfer is er goed, vooral op het gebied van scherpte en detaillering. De films worden steeds donkerder van toon, en dat zie je ook in het (gebrek aan) gebruik van kleuren en de vele donkere scènes is slecht verlichte kamers en grotten. HDR10 gaat hier erg goed mee om en zo zie je een mooie schakering van kleuren en veel schaduwdetail.

Blu-ray Disc
De Blu-ray Disc van Harry Potter and the Half-Blood Prince krijgt een 1080P HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat. De transfers op de BD's verbeteren naar mate de jaren van Harry Potter verstrijken en ook deze is geen uitzondering. Een prima BD-transfer op het gebied van scherpte, kleuren, contrast en schaduwdetail.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD
Harry Potter and the Half-Blood Prince krijgt op UHD een uitstekende DTS:X-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse. Een erg actieve en agressieve track met volop surroundactiviteit over alle kanalen, inclusief het hoogtekanaal. Een erg sterke track die goed wordt ondersteund in het laag door de subwoofer.

Blu-ray Disc
Harry Potter and the Half-Blood Prince krijgt op BD een prima DTS-HD MA 5.1-track mee. Zoals verwacht wat meer directioneel ingesteld maar een erg goede track. Dialogen zijn netjes verstaanbaar en alle effecten worden goed verspreid over alle kanalen. Een prima audiotrack.

Op zowel de UHD als de BD staat een Nederlandse audiotrack in Dolby Digital 5.1.

Zoals bekend staan er geen extra's van Harry Potter and the Half-Blood Prince op de UHD, en de BD heeft helaas weer alleen de extra's van het eerste schijfje van de Ultimate Edition (alleen uitgebracht in Amerika).

Maximum Movie Mode
PiP-optie waarbij je als kijker veel achtergrondinformatie kan bekijken over het maken van de film.

Focus Points
Het bestaat uit een aantal korte ‘making of’ featurettes. De featurettes behandelen aan de hand van een specifieke scène diverse onderwerpen die met de filmproductie te maken hebben. Alle featurettes zijn los te bekijken of aaneengesloten af te spelen. Een andere optie is om de ‘focus points’ tijdens het kijken naar de film te bekijken. Tijdens de film verschijnt dan op gezette momenten een gouden disc symbool in beeld. Druk je dan op enter, dan wordt de bewuste featurette afgespeeld, waarna de film weer verder gaat.

Harry Potter krijgt van Perkamentus de opdracht om belangrijke informatie los te krijgen bij de nieuwe leraar Hildebrand Slakhoorn. Deze informatie is nodig om Voldemort te kunnen bestrijden. Harry Potter doet door middel van een geleend boek, dat ooit aan de Half-Bloed Prins toebehoorde, veel nieuwe ontdekkingen. Harry Potter and the Half-Blood Prince is het zesde deel uit de reeks en borduurt verder op het overbekende thema. Dit deel is wat minder duister dan z'n voorganger. Ook worden de tovenaarsleerlingen langzaamaan volwassen, wat we ook terugzien in de onderlinge liefdesperikelen. Er worden weer een paar nieuwe elementen toegevoegd aan het verhaal, maar voor het grootste gedeelte gaat men verder op de bekende weg. Het wordt een bekend verhaal van deze UHD+BD-uitgaven van Harry Potter: technisch solide, maar helaas licht op het gebied van extra's.