Acht Bergen, De (Le Otto Montagne)

12-04-2023

7

Acht Bergen, De (Le Otto Montagne) (Blu-ray)

De Acht Bergen vertelt het verhaal van de bijzondere vriendschap tussen de stadse Pietro en Bruno; een jongen uit de bergen. In hun levenslange zoektocht naar geluk zwerft Pietro de wereld over terwijl Bruno trouw blijft aan zijn berg. Ondanks hun totaal verschillende levens, blijft de vriendschap uit hun kinderjaren ogenschijnlijk onverwoestbaar. Een film over liefde tussen mensen, eenzaamheid, houvast, familierelaties en verknochtheid aan een streek.

De Acht Bergen is een Belgisch/Italiaanse/Franse co-productie, geregisseerd door Felix van Groeningen (The Broken Circle Breakdown) en Charlotte Vandermeersch (als actrice in De Premier), gebaseerd op het Italiaanse boek "Le Otto Montagne" van Paolo Cognetti, dat hier ook onder de titel De Acht Bergen is uitgegeven. De film krijgt in België en Nederland de Nederlandstalige titel mee, internationaal wordt deze film in de orignele titel Le Otto Montagne of in de Engelse vertaling The Eight Mountains uitgebracht. Het is de eerste samenwerking tussen Van Groeningen en Vandermeersch, en de hand van beiden is zeker terug te vinden in de film. Van Groeningen zoekt vaak het sentiment op, zonder erin te overdrijven en dat zie je ook terug in deze film. Wel maakt dit dat je als kijker soms wat minder connectie maakt met de hoofdrolspelers, ook omdat hun karakters soms wat minder goed worden uitgediept. De film heeft een lange speelduur, maar veel tijd wordt ook besteed aan bijvoorbeeld twee mannen die zwijgend hout hakken in de sneeuw. Ook belangrijke bij-karakters worden niet uitgediept, zoals de vader van Pietro, en waarom Pietro hem jarenlang niet wilde zien. Daar ben je als kijker benieuwd naar, maar dat wordt nooit verteld. De Acht Bergen is digitaal geschoten en in een afwijkend beeldformaat van 1.33:1. Dat geeft de film een documentaire-achtig-uiterlijk, maar bij shots van de wijdse landschappen in imposante bergformaties had je als kijker toch een bredere blik willen hebben. En dan boet de film qua impact toch een beetje in, helaas. De Acht Bergen is een ambitieus project geweest en zeker voor een groot gedeelte wel geslaagd, maar soms zijn er keuzes gemaakt die de film een beetje in de weg zitten. De speelduur is lang, en ook daarvan had wel wat vanaf gemogen. Verder een indrukwekkend portret van twee mannen die door hun keuzes fysieke afstand hebben, maar geestelijk elkaar nog weten te vinden.

Jaar: 2022
Speelduur: 147 min
Beeldverhouding: 1.33:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
EAN: 8719372016367

• Behind the Scenes

De Acht Bergen krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.33:1. De film is geschoten met hoogstaande digitale camera's van Arri, en dat is zeker te zien. Wel heeft de film een flets kleurenpalet en heeft de film niet een typische speelfilm-beeldsnelheid waardoor het realistisch overkomt en niet zo gestyleerd. De transfer geeft dan allemaal prima weer, maar het maakt de transfer niet persé mooi. Verder zijn zaken als scherpte, contrast en zwartniveau prima in orde. Een goede transfer die de stijlkeuzes van de regisseur goed weergeeft.

De Acht Bergen krijgt op blu-ray Disc één audiotrack mee, namelijk een DTS HD MA 5.1-track in de oorspronkjelijk Italiaans gesproken taal. De track heeft niet veel werk te doen, het zijn voornamelijk dialogen die te horen zijn, met daarbij af en toe muziek en ambiance-geluiden. De track geeft dat verder prima weer, en bevat verder geen fouten.

De Blu-ray Disc van De Acht Bergen krijgt één extra mee.

Behind the Scenes (15 min)
Een interessante making-of featurette, met interviews met de hoofdrolspelers en de regisseurs. Italiaans en Engels gesproken, en er kan worden gekozen voor Nederlandse of Franse ondertiteling via het hoofdmenu. Opvallend detail is dat deze Making-Of wel in breedbeeld is opgenomen, dus soms zie je een mooi breed shot van de lokaties waar is gefilmd.

De Acht Bergen vertelt het verhaal van de bijzondere vriendschap tussen de stadse Pietro en Bruno; een jongen uit de bergen. In hun levenslange zoektocht naar geluk zwerft Pietro de wereld over terwijl Bruno trouw blijft aan zijn berg. Ondanks hun totaal verschillende levens, blijft de vriendschap uit hun kinderjaren ogenschijnlijk onverwoestbaar. Een film over liefde tussen mensen, eenzaamheid, houvast, familierelaties en verknochtheid aan een streek. De Acht Bergen is een ambitieus project geweest en zeker voor een groot gedeelte wel geslaagd, maar soms zijn er keuzes gemaakt die de film een beetje in de weg zitten. De speelduur is lang, en ook daarvan had wel wat vanaf gemogen. Verder een indrukwekkend portret van twee mannen die door hun keuzes fysieke afstand hebben, maar geestelijk elkaar nog weten te vinden. De Blu-ray Disc is in prima in orde met beeld- en geluidskwaliteit dat goed van kwaliteit is en representatief voor de intentie van de makers. De extra is ook interessant om te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.