Johnny English Strikes Again

08-03-2019

6.1
UHD

Johnny English Strikes Again (UHD)

Wanneer door een grootschalige hack informatie over alle spionnen van het Britse rijk op straat komt te liggen, is de  premier (Emma Thompson) in rep en roer. De enigen die haar nu nog kunnen helpen, zijn oud spionnen die niet meer op de radar zijn, maar nog wel de benodigde onderzoeks- en gevechtstechniek bezitten. Johnny English (Rowan Atkinson) heeft zijn spionnengadgets aan de wilgen gehangen en is al jaren leraar op een gedistingeerde privéschool voor getalenteerde kinderen. Hij blijkt wel de beste man te zijn voor de missie. Nou ja, misschien ook alleen de enige man. Samen met zijn oude compagnon Bough (Ben Miller) reist Johnny af naar Zuid-Frankrijk om daar de dader van de hack te ontmaskeren. Als snel blijkt de techniek die er mee gemoeid gaat ver boven de pet gaat van de erg analoge English.

Buiten Blackadder en Mr. Bean is Johnny English het succesvolste personage van legendarische komiek Rowan Atkinson. Johnny English uit 2003 was een komische James Bond-parodie met een mooie rol voor John Malkovich, Johnny English Reborn uit 2011 – jaja, een sequel 8 jaar later – was een flauwere herhaling van stappen, maar had hier en daar vlagen van Atkinson op zijn best. Johnny English Strikes Again, uitgekomen in 2018 en nu op DVD, BD en Ultra-HD, neemt een stuk minder risico’s dan zijn voorganger, maar wordt omhooggehouden door het steengoede acteerwerk. De humor in Johnny English Strikes Again is voor het grootste deel erg voorspelbaar; een grap zie je als kijker van mijlenver aankomen en landt daarom ook niet met enige impact. Sommige situationele grappen die vooral leunen op Atkinsons briljante fysieke komedie zorgen weer wel voor een grijns(je). De film leunt (onbedoeld) soms op eerdere producties, bijvoorbeeld The Naked Gun (de scène in een lesauto was een hoogtepunt) of Die Hard 4.0 (een oudere man die op analoge wijze de strijd aangaat met digitale misdadigers), maar voor onwetenden moet dit de pret niet drukken. De grote charme van Johnny English Strikes Again zijn de acteurs. Fans van Rowan Atkinson kunnen hun geluk niet op met de vele Bean-esque capriolen en Atkinsons fysieke voorkomen. De creativiteit is ver te zoeken, maar de acteur geeft zich helemaal. Emma Thompson – decennialang bevriend met Rowan Atkinson – heeft overduidelijk gigantisch veel plezier in haar rol en wandelt op sublieme wijze op de lijn tussen manisch overacteren en het panische gedrag gewoon een heel erg gestreste minister president. Olga Kurylenko – die eerder naast Daniel Craigs James Bond schitterde in Quantum of Solaceis charmant als altijd en heeft een mooie chemie met Atkinson. Ben Miller keert terug als Bough en krijgt gelukkig iets meer te doen dan in Johnny English. Jake Lacy komt helaas niet goed uit de verf als de misdadige slechterik van de film waardoor er niet een echte dreiging van hem uitgaat. Er is een reden waarom eerdere Johnny English-films A-acteurs als John Malkovich en Dominic West in vergelijkbare rollen had; je moet wel iets in je mars hebben.

Medium: UHD
Genre: Actie, Komedie
Speelduur: 88 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS:X
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Noors, Portugees, Zweeds
EAN: 5053083180270

• The Comedy Genius of Rowan Atkinson
  • A Cast of Characters
  • The Johnny English Legacy
  • Virtual Reality Johnny English Style
  • The Gadgets
  • The Cars
  • Locations and Design
  • Audiocommentaar met regisseur David Kerr

Johnny English Strikes Again is op zowel de 4K UltraHD Blu-ray Disc als de reguliere Blu-ray Disc te bekijken in een 2.39:1 beeldformaat.

4K UltraHD
De 2160P resolutie van de 4k Ultra HD Bluray doet de film veel goeds. Alles oogt een stuk scherper en het kleinste rimpeltje is op het gezicht van Rowan Atkinson te zien. De zwartwaarden en kleuren zijn door het gebruik van HDR een stuk dieper waardoor de film erg mooi oogt. De film oogt erg fris, hoewel de belichting en enscenering wel vrij klassiek en niet heel indrukwekkend is. Technisch gezien ziet alles er prachtig uit, maar de beelden zelf zijn niet altijd even interessant om naar te kijken. Het enige minpunt is dat de CGI die voor Johnny English Strikes Again op de 4K UtraHD Bluray heel duidelijk naar voren komt als 'nep' en niet goed mixen met de gefilmde beelden. De CGI toont het gelimiteerde budget en kan kijkers uit de film halen.

Blu-ray Disc
De 1080P Blu-ray Disc mist hier en daar wat detail en de kleuren springer er iets minder uit dan op de 4K UltraHD Blu-ray, maar is hierbuiten van een prima kwaliteit.

De 4K UltraHD Blu-ray en reguliere Blu-Ray bevatten een Engelstalig DTS-X en een DTS-HD MA 7.1 audiospoor, naast een Frans- en Italiaanstalig DTS Digital Surround 5.1-track. Hieronder zal alleen het eerstgenoemde track besproken worden. Het geluidsspoor zit vol detail en klinkt heel ruimtelijk. Dialogen zijn scherp en helder gepresenteerd via het middenkanaal. Zeker de scène in het restaurant is erg sfeervol dankzij de gelaagde omgevingsgeluiden die je via surroundkanalen helemaal omvatten. Het geluid is erg dynamisch en gelaagd, wat voor een mooie atmosfeer zorgt. De geluidseffecten zijn niet altijd even gelaagd, maar klinken erg vol waardoor ze een echte impact maken. Zelfs de zachtste geluiden krijgen echte betekenis en de grote volle geluiden blazen kijkers bijna omver. De muziek voor Johnny English Strikes Again is nergens meer dan atmosferisch, maar sluit goed aan op de komedie in de film en krijgt op het DTS:X kanaal genoeg ruimte om te schitteren. De dansscène halverwege de film geeft de gelegenheid om volle diepe klanken en een diepe bas ten gehore te brengen; alsof je op de discovloer zelf staat. Erg indrukwekkend.

Buiten de 4K Ultra HD Blu-Ray bevat deze uitgave van Johnny English Strikes Again ook een reguliere Blu-Ray. Op beide disc zijn de onderstaande extra's aanwezig.

Audiocommentaar met regisseur David Kerr
Een vrij informatief en leuk audiocommentaar waarin David Kerr in geuren en kleuren verteld over het ontstaan van Johnny English Strikes Again, de tot standkoming van scènes en verschillende technische aspecten van de film. Een vrij leerzame extra.

The Comedy Genius of Rowan Atkinson (5 min.)
Cast, crew en de man zelve prijzen Rowan Atkinsons grote talent voor fysieke komedie, zijn eerdere werk en zijn input in het maken van Johnny English Strikes Again.

A Cast of Characters (7 min.)
Naast Atkinson wordt in deze extra het acteerwerk van Ben Miller, Emma Thompson en Olga Kurylenko in het zonnetje gezet. Vooral mooi om te zien hoeveel passie ze allemaal hebben voor de film en duidelijke liefde hebben voor Atkinson.

The Johnny English Legacy (5 min.)
Een korte terugkijk op de eerdere films in de Johnny English-trilogie en waarom het personage zo geliefd is bij het publiek. Een leuke extra.

Virtual Reality Johnny English Style (4 min.)
Een echte Making Of, zij het een korte, over de scène waarin Johnny gebruik maakt van een VR-bril. Mooi om te zien hoeveel planning en manuren en in de scène zitten en hoe alles pas in de montage echt samen is gekomen.

The Gadgets
(6 min.)
Voor Johnny English Strikes Again zijn de makers volledig old-school gegaan, zeker met de gadgets. In deze featurette komen ze één voor één voorbij en wordt er kort verteld hoe ze bedacht en gemaakt zijn. Leuke toevoeging.

The Cars
(5 min.)
Rowan Atkinson is een berucht autoliefhebber en deze extra belicht de prachtige Aston Martin die in Johnny English Strikes Again gebruikt wordt - Atkinsons eigen auto - naast de elektrische wagen die Olga Kurylenko rijdt. Een lichte reclame-vibe, maar een leuke toevoeging.

Locations and Design (4 min.)
De productie-ontwerper voor Johnny English Strikes Again spreekt vol enthousiasme over de sets uit de film en hoe ze specifiek voor de film zijn ontworpen. Ook het gebruik van blue screen in de film waardoor men maar delen van sets heeft hoeven bouwen, wordt aangestipt.

Ex-geheim agent Johnny English is wederom Engelands laatste hoop, dit maal om het vaderland te behoeden van een digitale terreur. Johnny English Strikes Again is een stuk minder ambitieus of grappig dan zijn twee voorgangers, maar wordt omhoog gehouden door het sublieme acteerwerk van Atkinson, Kurylenko, Miller en de briljante Emma Thompson. Alles is vrij voorspelbaar, maar de film kijkt lekker weg op een melige, regenachtige middag. De 4k Ultra HD Blu-ray is zowel qua beeld als geluid van hoge kwaliteit. De in deze uitgave aanwezige Blu-ray is technisch ietsjes minder, maar kent alsnog een ruime voldoende. De aanwezige extra's zijn een erg mooie toevoeging. Technisch goed, qua film net voldoende.