Destroyer

06-08-2019

8

Destroyer (Blu-ray)

Politieagente Erin Bell (Nicole Kidman) is zestien jaar geleden undercover gegaan in de bankroversbende van crimineel Silas (Toby Kebbell). Echter ging de laatste overval fout, verliest Erin haar dekmantel en ontsnapt Silas. Erin raakt aan lager wal en wordt door haar collega's met de nek aangekeken. Echter blijft ze een goede agente en blijft ze in dienst van de LAPD. Als ze op een dag een lijk vindt met een paar zeer bekende aanknopingspunten die volgens haar leiden tot Silas, zet ze alles op alles om hem te stoppen. Echter moet ze dan ook nog haar demonen uit het verleden het hoofd bieden, en dat is nog wel een grotere strijd dan het stoppen van Silas. En dan is er ook nog Chris (Sebastian Stan), een man die ook een bijzondere rol in het geheel heeft. En daarnaast heeft Erin ook nog wat lijken in de kast hangen, die het geheel nog moeilijker maken. Kan Erin dit alles tot een goed einde brengen en om ook zelf verlossing te krijgen?

Bij de filmtitel Destroyer denk je eerst aan een oppervlakkige B-actiefilm uit de jaren '80 of '90 met Arnold Schwarzenegger of Sylvester Stallone in de hoofdrol. Niks is minder waar; Destroyer draait geheel om Erin Bell, gespeeld door Nicole Kidman in een onherkenbaar en verwaarloosd uiterlijk, net zoals ze in Monster ook onderging. De film is geregisseerd door de redelijk onbekende regisseuse Karyn Kusama, die een sterk regiedebuut had met Girlfight, daarna Aeon Flux maakte en vervolgens voornamelijk TV-series heeft geregisseerd. Destroyer is een film waarin Nicole Kidman echt haar tanden in kon zetten in de rol van Erin Bell. Ze kan alle emoties kwijt en kan zowel de good girl als de bad girl spelen. De rol is echt een sollicitatie naar een Oscar, die ze al heeft gekregen in haar rol in The Hours. Met die Oscar op zak doet Kidman het niet rustig aan, ze speelt de rol van de aan lager geraakte Erin met verve. De film heeft twee tijdlijnen, eentje in het verleden en het verhaal in de huidige tijd. De overgangen hierin verlopen vloeiend en omdat de film een nette speelduur heeft gekregen van twee uur krijgt het script genoeg tijd om te ademen. Helaas heeft de film niet veel herkijkwaarde, de film kent een opbouw met veel aanwijzigen die soms kloppen en je soms op het verkeerde been zetten. Aan het einde van de film komt echter alles bij elkaar en dan weet je als kijker hoe alles in elkaar steekt. Dan maakt een tweede kijkbeurt toch anders. Verder is dit een sterke film van Kidman en een goede, strakke regie van Kusama. Zeker het bekijken waard.

Genre: Actie, Detective, Misdaad
Speelduur: 121 min
Verpakking: Blu-ray Keepcase in afwijkende kleur
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461876348

Destroyer staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 op een enkellaagse Blu-ray Disc. De beeldkwaliteit is erg goed te noemen. De film kent vele felle zomerse beelden die helder in beeld worden gebracht. Verder kent de film niet veel donkere scènes maar de transfer weet deze zeer goed weer te geven met een goed contrast en schaduwdetail. Kleuren zijn verder prima in orde. Het is een nette transfer die goed overkomt, erg solide oogt en verder geen fouten kent.

Destroyer krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee in de oorspronkelijk Engelse taal. Net als de beeldkwaliteit is de geluidskwaliteit solide. Spraak komt netjes uit de centerspeaker en alle ambiancegeluiden komen uit de voorste speakers. Bij actiemomenten komen de surroundspeakers in actie en geven goede ondersteuning om zo een vol surroundbeeld te creeëren. Er zijn  verder geen fouten in de audiotrack.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Destroyer. Dat is wel een gemis gezien de extra's op buitenlandse versies. Wel krijgt de uitgave een Blu-ray keepcase mee in een afwijkende kleur (zwart).

Erin Bell heeft zestien jaar geleden een ogenschijnlijke blunder gemaakt tijdens haar undercover-actie bij crimineel Silas waardoor deze kon ontsnappen. Nu slaat Silas opnieuw toe en doet Erin er alles aan om hem te stoppen. Destroyer is een sterke misdaadfilm met een onherkenbare Nicole Kidman in de hoofdrol. Ze speelt de rol met verve in de film die genoeg verrassingen kent, maar daardoor helaas weinig herkijkwaarde heeft. De Blu-ray Disc is in orde met een goede beeld- en geluidskwaliteit maar helaas zonder extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.