Penoza - The Final Chapter

07-04-2020

9

Penoza - The Final Chapter (Blu-ray)

Drugskoningin Carmen van Walraven (Monic Hendrickx) is na alle laatste bedreigingen aan haar adres en die van haar familie op de vlucht gegaan naar Canada. Iedereen denkt dat ze dood is en daar leidt ze een anoniem leven. Ook haar kinderen denken dat ze dood is. Ze woont in een stacaravan en heeft een baantje als serveerster in een lokaal wegrestaurant. Als daar een vrouwelijke collega wordt belaagd en verkracht, ziet Carmen geen andere mogelijkheid dan haar te helpen. Tijdens dat gevecht worden al snel wapens tevoorschijn gehaald en doodt Carmen uit zelfverdediging de aanvaller. Dan wordt ze gearresteerd en alle nieuwskanalen pikken het nieuws al snel op dat "De Zwarte Weduwe" nog leeft. Ook haar kinderen vernemen dit nieuws en zijn uiteraard met stomheid geslagen. Maar ook de onderwereld wordt wakker en menigeen heeft nog wel een appeltje met haar te schillen. Het Nederlandse Openbaar Ministerie, aangevoerd door agent Jim Leeflang (Hajo Bruins), haalt haar naar Nederland om haar te berechten. Hier wordt ze verenigd met haar kinderen en familie en die gaan proberen haar uit handen van de autoriteiten en de onderwereld te houden. Maar dan wordt een oude vijand wakker en die zweert niets minder dan wraak op haar en haar familie. Carmen moet nog één keer tot het uiterste gaan om haar familie te redden.

Penoza is één van de meest succesvolle Nederlandse misdaadseries van de afgelopen 10 jaar. Begonnen in 2010 en toen met Thomas Acda in de hoofdrol groeide de serie uit tot een waar fenomeen. Naar elk seizoen (chapters -hoofdstukken- in Penoza-termen) werd reikhalzend uitgekeken en na de tien afleveringen die elk seizoen duurde kwam er altijd een cliffhanger die nog vaak werd nabesproken. Echter was de rek er na het derde seizoen wel een beetje uit. De verhaallijnen werden nog grootser en gedurfder en werden daardoor ook een beetje te ver gezocht. Toch bleef de serie interessant door de sterke vertolkingen en de kwalitatief hoogstaande productiewaarde. Toen het vijfde seizoen werd aangekondigd was al snel duidelijk dat dit het afsluitende seizoen zou zijn. Toch eindigde dit seizoen met een open einde en om de grote schare fans te bedanken voor hun jarenlange trouw werd er een bioscoopfilm aangekondigd waarin eens en voor altijd alle openstaande zaken zouden worden afgewikkeld. Die bioscoopfilm is uiteindelijk twee jaar later na het voltooien van het vijfde seizoen uitgebracht in 2019 als Penoza - The Final Chapter. Allereerst kan je de film alleen bekijken als je de serie hebt gezien. Er wordt uitgegaan van veel kennis van de kijker over eerdere gebeurtenissen in de serie. Zelfs dusdanig dat het voor de echte die-hard-fans soms nog even graven is naar wat er toen is gebeurd. Gelukkig helpt de film met flash-backs waarbij je als kijker vaak een "oh-ja!"-reactie zal gaan geven. De film is verder erg spannend, continue zit je op je puntje van je stoel wat er gaat gebeuren. Zal Carmen het gaan redden om uit handen te blijven van justitie en de onderwereld? Zullen haar kinderen en familie veilig blijven? Penoza - The Final Chapter is groots opgezet: een hele gebeurtenis dat zich afspeelt in het Olympisch Stadion, opnames in Amerika en Mexico, en een onderschepping van een gevangenen-transport dat sterk aan Heat doet denken. De actie is snoeihard en ook andere geweldadige scènes, zoals diverse moordacties met vorken en pennen, worden expliciet en uitgebreid in beeld gebracht. Het is goed gemaakt met een gedetailleerd en kwalitatief hoogstaande productiewaarde. Ook de vertolkingen van de gehele cast is erg sterk, zelfs van Tygo Gernandt in een kleine bijrol. De enige die een beetje onderbelicht blijft is Berry (Loek Peters) die een beetje als een schlemiel wordt afgeschilderd, terwijl hij toch een grote, en dualistische, bedreiging belichaamde in de TV-serie. De afronding van de film zelf , en ook tien jaar Penoza zal de echte fan zeker raken en is heel emotioneel gebracht. Het biedt een zeer sterke en unieke afsluiter aan één van de beste Nederlandse misdaadseries die we de laatste tien jaar hebben gehad.

Genre: Actie, Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2019
Speelduur: 116 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Nederlands
  • Auro 3D 11.1 - Nederlands
Ondertiteling: Nederlands voor doven en slechthorenden
EAN: 8719372008652

• Interviews Premiere

Penoza - The Final Chapter krijgt op Blu-ray Disc een 1080p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. Het beeld is over het algemeen erg scherp. Behalve de scènes aan het begin die zich afspelen in Mexico, die zijn nogal soft en wat onscherp. Dit beeld bevat duidelijk een ander kleurenpalet dan de scènes in nederland. Die in Mexico hebben een veel warmere teint met veel geel en rood. Als de film later in de film weer teruggaat naar Mexico is het beeld wel weer scherp. Veel scènes in Nederland zijn veel koeler, veel blauw en een ijzig grijs voeren de boventoon. Grain is nagenoeg afwezig, en dit komt waarschijnlijk omdat de film digitaal is gefilmd (gedetailleerde infromatie hierover ontbreekt helaas). Contrast en zwartniveau zijn verder dik in orde. Huidtinten en andere kleuren worden natuurlijk weergegeven. De scènes waarin familie voorkomt zijn warmer uitgevoerd. Schaduwdetail in donkere scènes is over het algemeen erg sterk, soms is een en ander minder goed zichtbaar. Over het algemeen is de beeldtransfer van Penoza - The Final Chapter gewoon erg goed uitgevoerd.

Penoza - The Final Chapter krijgt op Blu-ray Disc twee lossless audiotracks. Ten eerste een "reguliere" DTS-HD Master Audio 7.1-track maar daarnaast ook een Auro 3D 11.1-track, met een DTS-HD Master Audio 5.1-track als basis. De 7.1-track klinkt erg sterk, met een continue spreiding over alle kanalen en een groot dynamisch bereik. Dialogen klinken soms wel een beetje minder goed verstaanbaar, wellicht is dat de reden dat er Nederlandse ondertitels voor doven en slechthorenden zijn bijgevoegd. Verder is de audiotrack erg sterk met genoeg kracht en ondersteuning in het laag. Helaas ondersteunt de huidige aanwezige configuratie geen Auro 3D, dus deze audiotrack kan helaas niet beoordeeld worden.

Helaas schiet de Blu-ray Disc van Penoza - The Final Chapter op het gebeid van extra's zeer tekort. Slechts één extra met een zeer korte speelduur is toegevoegd.

Interviews Premiere (3 min)
Direct na de bioscoop-premiere werden diverse leden van de cast en crew geinterviewd in de loge en het café. Er worden korte reacties gegeven op de film met veel achtergrond-lawaai en geinterviewden die dit door luide stemmen proberen te overstemmen.

Carmen (Monic Hendrickx) is op de vlucht en zit ondergedoken in Canada. Iedereen denkt dat ze doos is, zelfs haar kinderen. Omdat ze een collega helpt die wordt belaagd door een ex-man wordt ze gearresteerd en ineens wereldnieuws. Ze wordt uitgeleverd naar Nederland en direct vervolgd. dan worden zij en haar familie bedreigd en gechanteerd door ene onbekende dreiging. Die wil haar en haar familie schaden door iets wat is gebeurd in het verleden. Carmen moet er alles aan doen om haar familie te redden. Penoza - The Final Chapter is de bioscoopfilm die volgt op vijf seizoenen van de TV-serie en fungeert als afsluiter. Het is een erg groots opgezette film met veel grootste scènes, zoals die in het Olympisch Stadion en de achtervolging op het gevangenentransport. De film is erg sterk, de vertolkingen zijn erg goed en actie en spanning is erg goed gedaan. Wel moet je bekend zijn met de TV-serie want de film verwacht al veel aanwezige kennis van gebeurtenissen uit het verleden. Het verhaal biedt een mooie en imponerende afsluiting van tien jaar Penoza en alle beslommeringen van de familie Van Walraven. De Blu-ray Disc van Penoza - The Final Chapter zit technisch goed in elkaar met een sterke beeldtransfer en twee lossless audiotracks waarvan in elk geval er eentje erg sterk is. Op het biedt van extra's schiet de uitgave echter wel tekort. De extra kan qua kwaliteit niet tippen aan de film en het feit dat deze wordt gepresenteerd als "after-movie" is wel erg overdreven. Verder is deze uitgave zeker een aanrader.