Ghost in the Shell

15-04-2017

6.7

Ghost in the Shell (Bioscoop)

In een wereld waarbij het technisch verbeteren van mensen net zo gewoon is als eten, is Major (Scarlett Johansson) de eerste mens waarbij de hersenen succesvol in een volledig mechanisch lichaam zijn geplaatst dankzij de vakkundige technici bij het bedrijf Hanka. Als leider van Section 9 beschermt ze samen met haar team de samenleving tegen de gevaarlijkste criminelen en terroristen. Wanneer er verschillende topfunctionarissen van Hanka vermoord worden door de mysterieuze hacker Kuze (Michael Pitt), is het aan Section 9 om deze vermeende terrorist te stoppen. Major leert echter snel dat ze niet alles blindelings moet opvolgen wat haar gezegd is.

Tweeëntwintig jaar na de Japanse cultklassier is er nu een Amerikaanse Ghost in the Shell. Waar het origineel de inspiratie was voor vele films waaronder The Matrix en verschillende vervolgen en een tv-serie heeft gekregen, is de inspiratie bij de Hollywood-versie van Ghost in the Shell helaas ver te zoeken. Er zullen hieronder geen vergelijkingen worden gemaakt, de film wordt louter op zijn eigen kwaliteiten beoordeeld.

Ghost in the Shell is een mix van verschillende grote films zonder hier zelf iets aan toe te voegen of er een eigen draai aan te geven. Het verhaal – voor een groot deel Robocopis voorspelbaar, cliché en door een gebrek aan urgentie naast een overdaad aan onderontwikkelde karakters nergens meeslepend of gedenkwaardig. Scènes volgen elkaar op zonder focus, logica of context waardoor de film ondanks zijn trage tempo erg gehaast aanvoelt. Er is geen ruimte om personages of ideeën uit te diepen; het verhaal wordt verteld en niet ervaren. Scarlett Johannson weet de film ondanks haar bedoelde monotone acteerwerk prima te dragen. Alle bijfiguren doen hun best, maar lijken geen zin te hebben om voluit voor hun rol te gaan – zie Michael Pitt of Takashi Tikano – of krijgen hier niet de ruimte voor zoals Pilou Asbæk.

Waar het verhaal voor een groot deel simpelweg te kort schiet, oogt Ghost in the Shell redelijk goed met verschillende mooie shots naast enkele directe hommages aan het origineel en andere filmproducties. Men zou de film hierdoor kunnen overwegen te kijken onder het mom van 'style over substance'. De invloeden van Blade Runner, The Matrix en Inception zijn overduidelijk, maar waar die films een gevoel van realisme opriepen, is er in veel shots van Ghost in the Shell een dusdanige overdaad aan CGI dat de film al snel zijn gevoel van realisme verliest. Shots van de stad waarin Ghost in the Shell zich afspeelt zitten overvol met nutteloze animaties die louter afleiden (zie hiervoor ook de special edition-versies van A New Hope). Alle aanwezige actie is goed gechoreografeerd, maar erg beperkt en vrij ingetogen voor een groots opgezette productie.

Genre: Actie, Science fiction
Speelduur: 106 min

Ghost in the Shell is een zeer mainstream actiefilm waarbij de personages van flinterdun karton zijn en het verhaal in een halve middag in het verhaal is gedraaid. De beelden en actiescènes zijn redelijk goed, maar nergens adembenemend of inspirerend. Kijkers die hier langs kunnen kijken en alles gaandeweg leren accepteren kunnen zich met Ghost in the Shell prima vermaken. Verwacht echter niet dat je als kijker de film na circa vijf minuten uit de bioscoop nog kan herinneren.