Belfast

13-07-2022

8

Belfast (Blu-ray)

Geregisseerd en geschreven door Academy Award winnaar Kenneth Branagh. Belfast is een verhaal over liefde, lach en verlies in een jongen zijn jeugd tijdens een sociaal tumultueuze periode van de jaren 60. Buddy's familie woont in een grotendeels Protestantse wijk met enkele Katholieke families. Plotseling staat zijn buurt en alles wat hij dacht te weten over het leven op zijn kop. Zijn familie moet kiezen om te blijven of weg te gaan uit de enige plek die hij kent. Zijn ouders (Caitríona Balfe en Jamie Dornan) en gevatte grootouders (Academy Award winnaar Judi Dench en Ciarán Hinds) houden het plezier in leven met muziek en de magie van films. Dit verhaal herinnert ons eraan dat hoe ver je ook komt, je nooit vergeet waar je vandaan komt.

Belfast is een imposant coming-of-age-drama van regisseur Kenneth Branagh, die de laatste jaren vooral druk is geweest met grotere producties, zoals de Agatha Christie-verfilimingen Murder on the Orient Express en Death on the Nile. Deze films laten eigenlijk niet zo goed zien waartoe Branagh echt in staat is, want het is een zeer vakkandige regisseur die verhalen goed weet te vertellen. Deze kunst laat hij gelukkig weer zien in Belfast, en naast de befaamde namen die in Belfast meespelen (en daarvoor diverse nominaties prijzen in de wacht sleepten), gaat er gelukkig ook veel schermtijd naar de betrekkelijk onbekende Jude Hill, die de hoofdrol van Buddy speelt. Het centrale thema in deze film is "verandering". Verandering is namelijk een constante factor in het leven en begint al op jonge leeftijd. Belfast laat zien hoe je hier als jongere al in aanraking mee komt. Maar de veranderingen in Belfast zijn nogal wat: het al dan niet verhuizen naar Engeland of Australië, een relatie met een protestant meisje als katholieke jongen, het zijn moeilijke keuzes tussen explosieve opties, vooral in de jaren 60 in Ierland. Belfast is een rustige film en voornamelijk in zwart-wit gepresenteerd. Dit geeft een extra rauw randje aan de film en legt nog meer de naakte waarheid van het verhaal op tafel. Ook neemt Branagh de tijd voor zijn shots, en dat is alleen maar goed. Het vergroot de impact en laat de scéne vaak nadreunen. De vertokingen in Belfast zijn ook van de hoogste plank. Naast Jude Hill spelen ook Judi Dench en Ciaran Hinds hun rol erg goed. Belfast is een aanrader voor wie van sterke coming-of-age-dramas houdt met een niet al te rooskleurig einde. De film werd overladen met prijzen tijdens diverse festivals en tijdens de Oscars kreeg de film diverse nominaties, onder andere voor Beste Film, Beste Vrouwelijke Bijrol en Beste Mannelijke Bijrol, en won de Oscar voor het script. De nominaties en de winst zijn dan ook meer dan verdiend.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2021
Speelduur: 97 min