Justice League

30-03-2018

6.2

Justice League (Blu-ray)

LET OP: in deze recensie staan spoilers voor Batman V Superman: Dawn of Justice.

De wereld en de mensheid is in mineur na het verlies van hun grote held Superman (Henry Cavill). Batman (Ben Affleck) bestrijdt in zijn eentje het nachtelijk kwaad van Gotham City. Op een avond verslaat hij een bijzonder wezen en dat is voor hem meteen een waarschuwing dat er een grotere dreiging aan zit te komen. Samen met zijn steun-en-toeverlaat Alfred (Jeremy Irons) komt hij tot de conclusie dat het de juiste tijd is om een team te gaan vormen om deze dreiging het hoofd te kunnen bieden. Bruce Wayne/Batman heeft al wat nieuwe collega’s op de korrel: Diana Prince/Wonder Woman (Gal Gadot), Arthur Curry/Aquaman (Jason Momoa), Victor Stone/Cyborg (Ray Fisher) en Barry Allen/The Flash (Ezra Miller). Bruce Wayne gaat op zoek naar de leden om zijn nieuwe team samen te smeden. En dat is hard nodig ook, want het buitenaardse supermonster Steppenwolf (Ciaran Hinds, via motion capture) is ten tonele gekomen en wil de hele aarde wegvagen om zo toegang te geven aan een nieuwe buitenaardse heerser. Hiervoor heeft hij drie buitenaardse dozen nodig die door verschillende volkeren worden beschermd. Ondertussen geven de verschillende superhelden schoorvoetend akkoord om samen een team te vormen. De Justice League is klaar voor de strijd. Maar wanneer Steppenwolf alle dozen heeft bemachtigd en zo zijn superkrachten verder vorm kan geven merkt het nieuwe team dat ze de hulp van Superman meer dan nodig heeft. Maar kunnen ze hem weer tot leven wekken en indien zo, wil hij dan wel toetreden tot de Justice League?

Justice League is de ultieme “team-up” van verschillende superhelden uit het DC Extended Universe (DCEU), de tegenhanger van het Marvel Cinematic Universe, ofwel het MCU. Producent Warner Bros. had wel een beetje haast met het maken van Justice League, want waar Marvel de tijd heeft genomen en (bijna) elk afzonderlijk lid van The Avangers een “eigen” film heeft gegeven, hebben alleen Superman (Man of Steel) en Wonder Woman van de Justice League een eigen film gekregen. Batman heeft natuurlijk vele eigen films gekregen, waarvan recentelijk een trilogie (Batman Begins, The Dark Knight en The Dark Knight Rises) door Christopher Nolan. De Batman in deze film heeft een korte “origin-story” gekregen in Batman V Superman: Dawn of Justice. Het ontstaan van Batman is voor iedereen eigenlijk wel bekend, desondanks wil Warner Bros. nog een eigen film voor deze nieuwe Batman maken en deze film gaat The Batman heten, met Ben Affleck opnieuw in de hoofdrol. Ook zou Affleck deze film gaan regisseren, maar hier is hij van afgestapt en de regisseur van The Batman is Matt Reeves geworden (Cloverfield, Dawn of the Planet of the Apes, War for the Planet of the Apes).
Justice League is geregisseerd door Zack Snyder, bekend van 300, Watchmen, Man of Steel en Batman v Superman: Dawn of Justice. De gehele DCEU wil niet echt helemaal lekker van de grond komen en dat komt voornamelijk door de wisselende reacties op de DC films van Snyder. Tijdens het maken van Justice League kreeg Snyder een persoonlijk drama te verwerken en daardoor moest hij kort voor de afronding van de film opstappen van de productie. Veteraan Joss Whedon (o.a. The Avengers) nam het stokje van hem over en ondanks de belofte dat hij de toon van Snyder in ere zou laten ontsloeg hij meteen componist Junkie XL en verving deze met Danny Elfman. Ook kwamen er diverse reshoots en werden bestaande segmenten opnieuw gemonteerd. Ook moest Henry Cavill (Superman) terugkomen voor deze reshoots maar hij moest voor de productie van Mission: Impossible Fallout een snor dragen en producent Paramount weigerde het verzoek dat Cavill zijn snor af zou mogen scheren. Dus werd zijn snor digitaal verwijderd en dat levert in sommige scènes een beetje gekke beelden op, alsof zijn bovenlip niet helemaal de rest van de bewegingen van zijn mond volgt. Ook de verschillen in toon zijn in de film wel merkbaar en werken niet altijd goed. Arthur Curry/Aquaman (Jason Momoa) is in sommige scènes wat koel en afstandelijk en in andere scènes weer erg amicaal en relaxed. Ook wordt Barry Allen/The Flash (Ezra Miller) gebruikt als komische afleiding en ook zijn grappen treffen niet altijd hun doel. Hier merk je de handen van twee verschillende regisseurs en de verschillen tussen de twee zijn zo groot dat vele fans smeken om een alternatieve versie van de film, met alleen de gefilmde beelden van Snyder. Gevoed door geruchten dat Whedon veel gefilmd materiaal van Snyder heeft weggelaten willen veel fans de zogenaamde “Snyder Cut” van deze film zien. Helaas heeft Warner Bros. aangegeven dat dit materiaal niet zoveel als waar de fans aan dachten en dat daarmee de hoop op een andere/verlengde versie is vervlogen.
Justice League is verder een redelijk vermakelijke film. Het verhaal is een beetje rommelig en de dreiging van Steppenwolf is uiteindelijk niet zo heel erg dramatisch, zeker als een bepaalde superheld ten tonele komt. Ook komt de noodzaak van het vormen van de Justice League niet zo sterk over. Alle acteurs doen hun best om er iets van te maken, maar slechts gedeeltelijk komen ze overtuigend over. Van degene die volgens regisseur Snyder en acteur Ray Fisher de meeste noodzaak moest komen, Cyborg, zijn uiteindelijke de meeste scènes geknipt. En dit is best opvallend, want Cyborg heeft door zijn totstandkoming de meeste binding en overlap met de dozen die het kwaad representeren. Uitstekend uitgangspunt om de vermeende dualiteit van Cyborg aandacht te geven, maar helaas is dit door Whedon de kop ingedrukt en zijn deze scènes geknipt. Dit alles maakt Justice League een onevenwichtige film, die slechts op een paar hoofdpunten weet te amuseren. Als ultieme teamup en hoogtepunt van de verschillende DC-superhelden en tegenhanger van The Avengers weet deze film nauwelijks indruk te maken. Warner Bros. moet echt terug naar de tekentafel en zou eens moeten gaan praten met andere regisseurs. Helaas blijven ze heilig geloven in Zack Snyder en hij is opnieuw vastgelegd voor Justice League: Part II.

Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 120 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
3D: Ja
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Engels
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Frans, En vele andere
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051889621683

• The Return of Superman
  • Road to Justice
  • Heart of Justice
  • Technology of the Justice League
  • Justice League: The New Heroes
  • Steppenwolf the Conqueror
  • Scene Studies
  • Suit Up: The Look of The League

Justice League krijgt op 2D-Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer mee in een beeldformaat van 1.78:1. Dit is een kleine aanpassing van het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. De codering is via AVC gedaan. De beeldtransfer is eigenlijk gewoon onvoldoende en gooit dus absoluut geen hoge ogen. Het blijft allemaal wat vlak en het lijkt wel alsof de transfer (net als de film) nooit echt tot leven komt. Alle verschillende omgevingen hebben hun eigen kleur: Aquaman's zee-omgeving is blauw, de boerderij van Superman is groen en de computer-omgeving van Cyborg is donker en vol met flitsende computerschermen. Alles komt zeer netjes over maar het knalt niet van het scherm. Zwartniveau is verder prima in orde en contrast ook, je hebt alleen continue het gevoel dat je iets mist aan deze transfer.

Justice League in 3D is een product van postconversie en weet helaas andermaal weinig indruk te maken. Er zijn een aantal leuke scènes waar je wat mooie dieptewerking hebt en waarbij je ook wat pop-out-effecten hebt, maar die komen niet heel veel voor. Er is aardig wat spreiding tussen mensen onderling en tussen mens en object, maar het komt nou niet heel erg indrukwekkend over.

Helaas helaas. Warner Bros. heeft er wéér voor gekozen om een Blu-ray Disc met inferieure audio uit te rusten voor de hoofdtaal. De 2D-Blu-ray Disc van Justice League krijgt een Engelse lossy Dolby Digital Plus 7.1-audiotrack mee, met een Atmos-extensie. De Franse tegenhanger heeft een Dolby Digital TrueHD-audiotrack, ook met Atmos-extensie. Jammer dat wij als land steeds vaker deze inferieure uitgaven krijgen, want op deze manier kan je natuurlijk niet volledig genieten van wat Blu-ray te bieden heeft. De audiotrack zelf is nogal vlak en tam. Nergens komt er iets tot leven en ook heeft deze track geen enkele kracht. Alle kanalen worden netjes gebruikt, maar alles klinkt zacht en beheerst. Ook als je het volume hoger zet krijg je niet het idee dat er meer gaat gebeuren. De energie zit er niet in, en ook de subwoofer weet niet erg veel indruk te maken.
Om het leed een beetje te verzachten is er een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack toegevoegd. Is dit een verbetering? Niet heel erg. Er zit wat meer energie in en je krijgt het idee dat er iets meer gebeurt bij je speakers maar verder is ook deze track helaas niet heel erg opzienbarend.

De 3D-versie van Justice League krijgt dezelfde DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack mee als degene die op de 2D-disc staat.

Justice League krijgt een uitgebreid aantal extra's mee, allen aanwezig op de 2D-Bluray Disc. Opvallend is dat nergens een inbreng van beide regisseurs of van de hoofdrolspelers te vinden is. Alles is in 1080p HD en is Nederlands ondertiteld.

The Return of Superman (2 min)
Eigenlijk een Deleted Scene, en meteen de meest interessante. Deze scène was prominent aanwezig in de trailers, maar opvallend afwezig in de film. Erg leuk om deze te kunnen bekijken.

Road to Justice (14 min)
Een featurette over de verschillende verfilmingen van de Justice League.

Heart of Justice (12 min)
Dit onderdeel gaat over het drietal Batman, Superman en Wonder Woman.

Technology of the Justice League (8 min)
Een featurette over de verschillende wapens en technologien die gebruikt zijn in de film.

Justice League: The New Heroes (12 min)
Deze featurette gaat over de nieuwe leden in de Justice League.

Steppenwolf the Conqueror (3 min)
Dit onderdeel gaat over het tot leven brengen van Steppenwolf en wordt gepresenteerd door motion-capture-acteur Ciaran Hinds.

Scene Studies (16 min)
Hier kun je van verschillende scènes de verschillende stadia van productie bekijken.

Suit Up: The Look of The League (12 min)
Een uitleg van de verschillende kleding die gebruikt wordt in de film.

De wereld is in mineur want Superman is niet meer. Batman doet zijn best om Gotham City van het onheil te behoeden. Maar er is een dreiging op komst die groter is dan ooit en Batman kan het niet alleen. Hij vormt een team met Wonder Woman, Aquaman, The Flash en Cyborg en vormen de Justice League. Echter hebben ze Superman nodig, want anders kunnen ze de vijand Steppenwolf niet verslaan. Justice League werd uiteindelijk door het noodlot gemaakt door twee regisseurs, en dit heeft tot een hele inconsistente film geleid. De toon is zeer verschillend en daardoor komt het geheel niet goed uit de verf. De 2D/3D Blu-ray Disc van Justice League heeft een vrij vlakke beeldtransfer (geldt ook voor de 3D-transfer), een energieloze en inferieure lossy audiotrack en een pakket aan extra's waarbij de regisseurs en hoofdrolspelers geen aandeel in hebben. Zowel de film als de Blu-ray Disc uitgave zijn een gemiste kans.