Tokyo Vice - Seizoen 1

16-09-2022

8.8
Streaming

Tokyo Vice - Seizoen 1 (Streaming)

Op ware gebeurtenissen gebaseerde misdaadserie over de Amerikaanse journalist Jake Adelstein, die in de jaren negentig als allereerste buitenlander aan de slag ging bij de grootste krant van Japan. In de serie gaat Jake (Ansel Elgort) met een gelouterde detective (Ken Watanabe) op pad om onderzoek te doen naar een machtig yakuza-syndicaat. Het perspectief van de witte westerling in een vreemde cultuur is behoorlijk uitgekauwd, maar Tokyo Vice onderscheidt zich met een sterke stijl en een uitstekende spanningsopbouw.

Toyo Vice is de verfilming van het boek Tokyo Vice: An American Reporter on the Police Beat in Japan, geschreven door Jake Adelstein. In het boek beschrijft Adelstein de gebeurtenissen rondom zijn werk als onderzoeksjournalist in Japan. Adelstein ging als 19-jarige naar Japan, studeerde daar aan een universiteit in Tokyo en werd daarna als eerste westerling aangenomen als reporter bij één van Japans grootste nieuwsmedium en de grootste krant ter wereld (op basis van circulatie). Hij deed daar onderzoek naar de onderwereld in Tokyo en bracht de donkere waarheid naar boven en publiceerde dit. Niet alleen kwamen er geen represailles vanuit de Yakuza, Adelstein werd bekend als één van de meest gerespecteerde journalisten als het ging om verslaggeving van de onderwereld van Tokyo. Het boek van Adelstein kreeg ook in Amerika bekendheid, en als snel wilde HBO Max er een serie van maken (een geplande film kreeg niet het groene licht) en ze haalden Michael Mann (Miami Vice, Heat) erbij als uitvoerend producent. Mann weet als geen ander hoe je bepaalde details uitvoerig en overtuigend in beeld moet brengen en om de geloofwaardigheid van de verfiliming van een Amerikaanse journalist in Japan overtuigend  op beeld te brengen had HBO Max de hulp van Mann meer dan nodig. Maar Mann is niet de enige, want de twee andere Japanse regisseurs die (bijna) de rest van de afleveringen van seizoen één regisseerden zijn ook essentieel geweest om de authenticiteit van de serie te waarborgen. In Tokyo Vice speelt Ansel Elgort (Baby Driver, Billionaire Boys Club) de rol van Jake Adelstein en hij doet dit werkelijk zeer indrukwekkend. Als voorbereiding leerde Elgort Japans te praten en drie volledige verhalen te schrijven in het Japans. Niet alleen is zijn communicatie in het Japans erg overtuigend in de serie, ook zijn omgangsvormen met andere Japanners in de serie komen erg overtuigend over. Hij weet erg goed over te brengen welke hordes hij als Westerling en gaijin (vreemdeling) alemaal moet ondergaan. Elgort weet de standvastigheid en moed van Adelstein erg goed over te brengen. Verdere hoofdrollen zijn er voor o.a. Ken Watanabe (Batman Begins, Inception, Godzilla: King of the Monsters) en ook hij weet de rol van Japanse rechercheur Hiroto Katagiri erg goed te spelen. Katagiri moet de fijne lijn van orde/veiligheid en samenwerking met de Yakuza bewandelen, met alle morele keuzes en gevolgen van dien. Watanabe en Elgort spelen goed op elkaar in, en je ziet de chemie op het scherm ontstaan en dit helpt het verhaal zeker aan geloofwaardigheid. Het eerste seizoen van Tokyo Vice duurt helaas maar acht afleveringen en eindigt met een (heel) open einde en gelukkig is een tweede seizoen al aangekondigd. En dat is extra mooi voor de fans van het werk van Michael Mann, want zijn vorige TV-serie Luck had helaas niet het geluk om verlengd te worden (vanwege een aantal noodlottige dodelijke ongelukken met paarden uit de serie werd de serie geannuleerd). Tokyo Vice is echt een aanrader en een genot om naar te kijken.

Medium: Streaming
Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2022
Speelduur: 60 min
Uitgever: HBO Max

Op ware gebeurtenissen gebaseerde misdaadserie over de Amerikaanse journalist Jake Adelstein, die in de jaren negentig als allereerste buitenlander aan de slag ging bij de grootste krant van Japan. In de serie gaat Jake (Ansel Elgort) met een gelouterde detective (Ken Watanabe) op pad om onderzoek te doen naar een machtig yakuza-syndicaat. Het perspectief van de witte westerling in een vreemde cultuur is behoorlijk uitgekauwd, maar Tokyo Vice onderscheidt zich met een sterke stijl en een uitstekende spanningsopbouw. Tokyo Vice is echt een aanrader en een genot om naar te kijken en wordt gelukkig al voor een tweede seizoen verlengd.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.