Redbad

15-11-2018

5.3

Redbad (Blu-ray)

We schrijven het jaar 700 na Christus. Het noorden van Europa is verdeeld in twee werelden. De Friezen, Saksen en de Denen leven boven de rivieren. Onder de rivieren zijn het de Franken die de scepter zwaaien. Boven de rivieren leeft men in relatieve vrijheid, daaronder is er een strikte leiding gebaseerd op de katholieke religieuze doctrine. De Franken hebben grootse ambities. Ze willen bereiken wat zelfs de legendarische Romeinen niet is gelukt: het veroveren van heel Europa. Ze willen het Christendom gebruiken als middel om de heidenen te dopen en op die manier te onderwerpen aan hun gezag. Hun volgende doelwit is het epicentrum van de handel van de stammen boven de rivieren, waar de Friese koning Aldigisl (Huub Stapel) de baas is. Deze Friese stam heeft niet alleen te maken met dreiging van buiten, maar ook onderling is er strijd. Redbad (Gijs Naber) is de zoon van de koning en daarmee de rechtvaardige opvolger voor de kroon. Maar hij kan moeilijk omgaan met de tradities binnen de stam, zoals het offeren van jonge vrouwen door ze levend te verbranden. De reden? De oogsten zijn slecht geweest en zo kunnen ze de goden weer gunstig stemmen. Deze interne strijd loopt uiteindelijk zo hoog op dat Redbad de stam moet verlaten en dit bijna met zijn leven moet bekopen. Daarna komt hij bij de Denen te leven. Zal hij nog terugkeren naar zijn eigen volk om ze te helpen bij de strijd tegen de Franken? Of heeft hij de binding met zijn vroegere geboortestad voorgoed verloren?

Redbad is de nieuwste film van regisseur Roel Reiné. De Nederlandse filmmaker, die nog en Gouden Kalf won voor zijn debuutfilm The Delivery, heeft in Amerika een succesvolle carrière opgebouwd met voornamelijk vervolgfilms op succesvolle actiefilms (zijn Death Race 2 als vervolg op het eerste deel is hier een bekend voorbeeld van) die qua budget en opbrengsten erg interessant zijn voor de grote internationale distributeurs. Verwacht geen hoogstaande cinema, maar Reiné weet voor de bekende knaak en drie stuivers actie en spektakel op het beeld te brengen alsof dit het driedubbele heeft gekost. Zijn films komen nooit in de bioscoop maar weten via DTV (Direct To Video) een breed publiek te vinden. Verdere voorbeelden zijn bijvoorbeeld zijn vervolgen The Scorpion King 3, Hard Target 2, The Marine 2 en films als Pistol Whipped. Ook voor TV-series weet men hem te vinden, zo heeft hij een paar afleveringen geregisseerd voor de Marvel-serie Inhumans. Ook heeft Reiné Nederland weer gevonden om films te maken, zo heeft hij in 2015 Michiel de Ruyter gemaakt, een groot historisch spektakel over de bekende Nederlandse zeebonk met veel bekende Nederlande acteurs, waaronder Frank Lammers in de hoofdrol. Regisseur Reiné houdt van 'lager than life'-cinema en bij Michiel de Ruyter wilde hij nog vasthouden aan historische accuratessee, maar bij Redbad (ook omdat er weinig bekend is ovor deze periode) schakelde hij alle logica uit en kon hij zijn fantasie de vrije loop laten. Ook voor Redbad wist Reiné een aardig aantal grote namen te strikken, zoals Huub Stapel, Renee Soutendijk, Lisa Smit, Derek de Lint, Egbert-jan Weeber, Jack Wouterse, Gijs Naber (vooral bekend van Penoza) en de van Breaking Bad-bekende Jonathan Banks. Aan de cast kan het dus in elk geval niet liggen dat deze film helaas ten onder gaat. Waar het voornamelijk aan ligt is het script. Reiné geeft een korte introductie aan het begin van de film maar verder mag je het als kijker zelf uitzoeken en dat is vaak niet makkelijk. er wordt veel tussen plaatsen en personen heen-en-weer geschakeld en soms weet je nu niet waar je naar zit te kijken. Ontwikkelingen volgen zich snel op maar er valt niet altijd iets van te maken. Dat komt ook door het Nederlandse gemompel dat soms niet goed verstaanbaar is. Ook spreken de Franken Engels en dat is uiteraard ook niet echt logisch. Verder duurt de film gewoonweg te lang. Met een speelduur van twee uur en 40 minuten raak je letterlijkk de weg kwijt in wat nu precies het doel is van de hoofdpersonen. Er had makkelijk minimaal 40 minuten eraf geschaafd kunnen worden en dan was er wellicht een strakkere en duidelijkere film overgebleven. De film ziet er verder wel mooi uit, het is duidelijk dat Reiné veel verstand heeft hoe hij actie en spektakel op het beeld weet te brengen. Hoe hij echter dit in beeld brengt is wel wat minder. Hij is zelf zijn eigen cameraman (hij vindt dat logisch dat een regisseur zijn eigen films ook draait) en zwiept daarbij continue met een camera door of over het scherm. Er zijn weinig rustige momenten en elke scène wordt soms wel drie keer opgebouwd qua camerawerk. Ook zijn visuele beeldkeuze is wat ongelukkig met een overbelichte, kleurloos kleurenpalet met veel grain en weinig scherpte. Het ziet er nogal lelijk uit en de weidse landschapscènes vervallen zo in een lelijk, grauw, overblichte en witte bende dat soms het aankijken niet waard is. Redbad is een minder goed gelukt spektakel geworden dat uiteindelijk gedeeltelijk geprofiteerd heeft van de productie-ervaring van regisseur Reiné maar uiteindelijk ten onder is gegaan van diezelfde grootse ambitie, fantasie en grootspraak. Erg jammer, want met een iets strakkere hand, en ook wellicht wat Hollandse ingetogenheid dat Reiné verfoeit, was er wellicht een beter geslaagde film overgebleven. Nu is Redbad, met een voor Nederlandse begrippen, hoog budget van 8 miljoen dollar, pijnlijk geflopt in de bioscopen met een opbrengst van een paar ton. Dat kwam wellicht door een warme zomerpiode, het WK en goede concurrentie maar de kwaliteit van de film kan hier toch ook wel debet aan zijn. Jammer, misschien kan Reiné zich bij een volgende film wat opnieuw uitvinden en met iets verrassend op de proppen komen.

Genre: Avontuur
Speelduur: 161 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • LPCM 2.0 - Audiocommentaar (Engels)
Ondertiteling: Engels, Frans, Fries
Uitgever: Source 1 Media
EAN: 8717662577369

• Documentaire 'Redbad, The Makers'
  • Op de set met regisseur Roel Reiné
  • Audiocommentaar van regisseur Roel Reiné
  • Redbad featurette
  • Twee trailers

Redbad krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1. Zoals hierboven beschreven heeft de film een nogal sprekend uiterlijk dat net je smaak moet zijn. Het beeld heeft een nogal sombere teint waarbij veel felle kleuren somberder zijn gemaakt en waarbij veel aardse kleuren zoals bruin, zwart en donkerblauw overblijven. Ook kent de film een soort overbelichting waardoor de zon en de lucht soms felle vlekken zijn in het beeld. Dit uiterlijk zie je ook bijvoorbeeld terug in Band of Brothers waarbij de makers het uiterlijk van het beeld somerberder willen maken om zo de tragiek van het verhaal te verduidelijken, echter werkt het in deze serie ene stuk beter en is het gekozen palet een stuk beter gekozen en minder 'hard'. De transfer geeft dit beeld redelijk goed weer. Het beeld is soms best wel wat soft maar het contrast tussen de onder- en overbelichting komt wel goed over. Alle details zijn redelijk goed zichtbaar en ook in donkere scènes scoort de transfer voldoende. Soms loopt het zwart wel wat dicht.

Op de backcover van de Blu-ray Disc van Redbad staat vermeld dat er alleen een Dolby Digital 5.1-audiotrack op de disc staat. Gelukkig is dit niet het geval en staat er een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track op. De track staat geflagged als Nederlands maar er wordt overwegend Engels gepraat in de film. Wat direct opvalt is dat het volume van de track erg laag is. Spraak komt als gemompel over uit de centerspeaker en is niet goed verstaanbaar. De audio-effecten zijn dat echter wel en hebben een zeer bombastisch karakter. En omdat je het volume hoger hebt gezet in verband met de spraak knallen de effecten onbedoeld hard uit je surroundspeakers. Dit contrast is veel te groot en levert een onaangename luisterervaring op. Deze audiotrack krijgt dan ook geen hoog cijfer.

Redbad krijgt een aantal extra's mee. Alles is Nederlands gesproken en Engels ondertiteld (behalve de Engels gesproken stukken). Wellicht wil men met de BD ook een internationaal publiek aanspreken.

Documentaire 'Redbad, The Makers' (30 min)
Een making-of dat voornamelijk bestaat uit interviews met regisseur Roel Reiné, producent Klaas de Jong en scriptschrijver Alex van Galen, afgewisseld met B-roll materiaal. Reiné zit vol met grootspraak dat gezien het floppen van de film achteraf een beetje pijnlijk overkomt.

Op de set met regisseur Roel Reiné (9 min)
Wat meer achtergrondbeelden van de set.

Audiocommentaar van regisseur Roel Reiné
Engels gesproken en niet ondertiteld. Regisseur Reiné vertelt honderuit over de film. Hij heeft leuke anekdotes, maar hij maakt soms wel wat meer van de film dan dat hij is.

Redbad featurette (3 min)
Een soort verlengde trailer met wat achtergrondinformatie.

Twee trailers (2 min en 3 min)
Twee trailers met Nederlandse, Engelse en Franse audiotracks en erg slechte geluidskwaliteit. Hier is de spraak zo mogelijk nog slechter hoorbaar.

Redbad moet in deze film zijn lotsbestemming vervullen tegen wil en dank. Regisseur Roel Reiné probeert met deze film een soort Nederlandse Gladidator of Braveheart te maken maar dit mislukt jammerlijk. Ook de Blu-ray Disc uitgave is helaas niet helemaal gelukt met een redelijke beeeldtransfer, slechte audiotrack en een klein pakket aan extra's. Als je deze adverteert als een "Collector's Edition" moet je als distributeur tegenwoordig wel wat meer uit de kast halen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Source 1 Media.