Middle Earth Collection

18-01-2023

10

Middle Earth Collection (UHD)

The Hobbit - An Unexpected Journey
Ga mee op avontuur met Bilbo Balings, die – samen met Tovenaar Gandalf en 13 Dwergen, onder leiding van Thorin Eikenschild verwikkeld raakt in een epische en gevaarlijke queeste om Erebor, het verloren koninkrijk van de Dwergen, terug te winnen.

The Hobbit - The Desolation of Smaug
Bilbo en de Dwergen ontsnappen aan de grote Spinnen en de Boselfen uit het Demsterwold voordat ze de mysterieuze Bard tegenkomen, die hen Meerstad binnensmokkelt. Wanneer ze uiteindelijk de Eenzame Berg bereiken, gaan ze de confrontatie aan met de Draak Smaug.

The Hobbit - The Battle of the Five Armies
De Dwergen van Erebor hebben hun thuisland herwonnen, maar het gevolg is dat ze Smaug hebben losgelaten. Vijf grote legers gaan de strijd met elkaar aan, Bilbo vecht voor zijn leven, en de Dwergen, Elfen en Mensen staan voor de keuze: samenwerken of vernietigd worden.

The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring
Met de hulp van een moedig reisgenootschap en andere bondgenoten begint Frodo aan zijn gevaarlijke missie om de legendarische Ene Ring te vernietigen.

The Lord of the Rings - The Two Towers
In het tweede deel van deze historische filmtrilogie is het reisgenootschap uit elkaar gevallen. Maar hun missie om de Ene Ring te vernietigen gaat door.

The Lord of the Rings - The Return of the King
De laatste strijd om Midden-Aarde begint. Geleid door Gollum zetten Frodo en Sam hun gevaarlijke tocht naar de Doemberg voort om de Ene Ring te kunnen vernietigen.

Wie kent de Lord of the Rings (LOTR) en de The Hobbit-films nu niet. De epische avonturenfilms gebaseerd op de boeken van J.R.R. Tolkien hebben miljoenen mensen geraakt over de gehele wereld. En de interesse blijft, want er wordt nu zelfs een TV-serie van gemaakt genaamd The Lord of the Rings: Rings of Power die delen van de andere boeken van Tolkien over Midden Aarde beschrijft met sommige gebeurtenissen waarnaar in de Middel Aarde-saga van 6 films wordt verwezen. Een lange tijd voor het maken van de films werden de boeken als onverfilmbaar beschouwd vanwege de vele werelden en creaties die gedetailleerd werden beschrreven in de boeken, maar de filmtechnieken niet zover waren dat het op beeld kon worden gebracht. Totdat regisseur en producent Peter Jackson dacht dat het wel zo was, en samen met zijn vrouw Fran Walsh ging hij werken aan het script. Hij besloot de drie boeken als één lange film te zien en besloot ook alle films achter elkaar op te nemen. Dit zorgde voor een monsterproductie die zijn weerga niet kende. Dat betekende wel dat hij zij drie films elk jaar in de bioscopen kon brengen (niet zoals Avatar 2 bijvoorbeeld, ondanks dat regisseur James Cameron zich door Jackson en de LOTR-productie inspireerde om Avatar 2 en 3 tegelijkertijd op te nemen). De films waren grote bioscoophits, en elk jaar werd er uitgekeken naar een nieuwe LOTR-film rondom de kerst. Ook kregen de films mooie uitgaven op DVD en blu-ray, en werden er heuze Extended Editions uitgeracht voor deze formaten. En dat niet maar een paar minuten extra, maar soms meer dan een half uur extra beeldmateriaal. Het is de algemene concensus dat deze verlengde versies van de films de superieure versies zijn, want het verhaal en de film lopen beter en er sommige plotpunten worden beter uitgewerkt. De productie van de The Hobbit-films liep echter wat stroever. Peter Jackson wilde deze films eigenlijk niet meer regisseren, want na de vele jaren van LOTR wilde hij wat meer rust en zich concentreren op andere producties. Hij wilde alleen aanblijven als producent en zag in collega Guillermo del Toro een ideale vervanger. Del Toro heeft wel ervaring met fantasy en de samenwerking werd opgestart. Echter kwamen de twee regisseurs al snel tot botsing over creatieve keuzes en helaas kwamen de twee niet tot een overeenstemming. Ook had Jackson diverse discussies met de Tolkien-familie rondom de inhoud van de scripts. Daarnaast ging producent MGM falliet en werd de productie bevroren. Del Toro had er toen wel genoeg van en verliet het project en de Hobbit-films zaten zonder regisseur. Toen Jackson besloot om de films toch maar te gaan regisseren kreeg hij een acute maagzweer en moest hieraan met spoed geopereerd worden. Na herstel van een maand ging Jackson aan de slag om de komende drie jaar weer continue stress te hebben van de opnames van de drie Hobbit-films.  Het aantal van drie films was ook onderwerp van discussie, want het boek The Hobbit heeft eigenlijk te weinig inhoud voor drie volle bioscoopfilms, dus er werden gebeurtenissen en pesonages bij verzonnen om de tijd te vullen. Dit is ook de reden dat de Hobbit-films niet zo lang duren als de LOTR-films, zelfs de Extended Edities, want ook die zijn gemaakt, duren niet zo lang. De Hobbit-films zijn lang niet zo goed als de LOTR-films, maar die lat ligt ook wel erg hoog. De films zijn zeker vermakelijk, en Sir Ian McKellan speelt opnieuw Gandalf en dat is een prettige bekende voor de kijker. Martin Freeman speelt Bilbo en doet dat abosluut met verve. De groep dwergen is ook goed gecast en vooral Richard Armitage is erg goed gecast als Thorin. Hij kan kijken als een goedaardige dwerg, maar ook het duistere en kwade kan goed naar voren komen. En deze dualiteit brengt Armitage uitstekend naar voren. De Hobbit-films halen dan misschien niet het nveau van de LOTR-films, maar zijn zeker erg vermakelijk en leuk om te zien. Het waren in ieder geval technische hoogstandjes met HFR en 3D in de bioscopen, waavran het laatste ook werd overgenomen voor de fysieke uitgaven op Blu-ray Disc. Als compete Middel Aarde-saga van 6 films zijn de verfilmingen van de boeken meer dan geslaagd, en altijd een goede keuze voor avontuurlijke filmavonden.

De LOTR-films kennen vele fysieke uitgaven, van DVD's van de Bioscoopversies (recensies hier, hier en hier) tot mooie Collector's Edities van de verlengde versies in boekvorm met erg mooi artwork en veel extra's (recensies hier, hier en hier). Op Blu-ray Disc kregen de LOTR-trilogie ook mooie uitgaven van de bioscoopversies, tot aan de erg complete Extended Edition Trilogy Collection met alle Appendices erbij. De Hobbit-films kregen erg mooie uitgaven op Blu-ray Disc en ook in 3D. De films waren een ideale kandidaat voor 4K UHD en een aantal jaren geleden kregen de 6 films als afzonderlijke trilogie kale 4K UHD uitgaven in een keepacse en in mooie Steelbook collecties. Dit waren alleen de 4K UHD's en fans vroegen zich af waar de geremateerde Blu-ray versies waren, want het uiterlijk van de LOTR-films is wat aangepast om meer in de stijl van de Hobbit-films te kunnen fungeren. Daarnaast wilde de fans wel een ultieme collectie met alle films in beide formaten en alle extra's. Deze collectie van de zes films op 4K en BD is nu gekomen, maar is dat nu de ultieme geworden? Deze Middle Earth Collection wordt hier besproken. Allereerst het uiterlijk van de box. Het is een stevige, brede kartonnen box die in het midden opnevouwt en waarbij twee compartimenten zichtbaar zijn. De films beginnen aan de linkerkant en zijn allemaal afzonderlijke keepcases met een slipcase. De telling begint bij I en bij de eerste Hobbit-film en eindigt bij VI en bij Return of the King. De telling volgt dus de chronologie van de boeken, niet de release-data van de films. Na deel VI zit er een kartonnen doosje waarin het boekje, artcards en de Bonus Disc zit. De Bonus Disc zit in een kartonnen hoesje met CD-afmetingen. Al met al een prima fysieke presentatie. De technische inhoud wordt verder hieronder besproken per trilogie.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Jaar: 2001-2014
Speelduur: 1259 min